29.1.2010

Diamonds Are Forever - vaimitensenytoli?


Mä olen se ärsyttävä kuluttaja, joka valittaa huonosta palvelusta. Olen sitä mieltä, että vaikka asiakas ei ole aina oikeassa, on hän oikeutettu hyvään palveluun. Toisaalta - hyvää palvelua saadessani annan positiivista palautetta. Hyvä palvelu tuntuu vain olevan katoava luonnonvara - ainakin ketjuliikkeissä.

Mulla on ollut huonoa tuuria sormusten kivien kanssa. pari vuotta sitten yhdestä Tillanderin sormuksesta putosi isohko kivi, vaikka se oli jo kertaalleen laitettu paremmin paikalleen ja nyt kuukausi sitten huomasin, että vihkisormuksestani puuttuu yksi kivi.

Menin sormukseni kanssa Timanttiset-liikkeeseen, jossa myyjä luupilla tutki sormustani ja totesi kiven haljenneen. Olin ihan oikeasti luulluut, että timatit eivät sormuksista halkeile ja sitä myyjälle mielestäni ihan ystävällisesti ihmettelin. Myyjä ei osannut sanoa asiaan juuta eikä jaata, vaan totesimme, että sormus lähetään kultasepälle korjaustyön arviota varten.

Pari päivää myöhemmin sain kultasepältä puhelun. Puhelun aluksi kultaseppä melko agressiiviseen sävyyn kertoi, että sormus on saanut "helvetillisen iskun" ja kun taas mielestäni ihan ystävällisesti ihmettelin, että millaisesta iskusta mahtaa olla kysymys kun itse en sellaiseen ollut kiinnittänyt huomiota eikä sormiakaan ole viime vuosina tarvinut paikkailla, niin vastaus langan toisessa päässä hieman aikaista agressiivisempaan sävyyn oli että "älkää rouva houriko". Totesin, että ei varman ole syytä kiihtyä, jolloin puhelun lopuksi kultaseppä totesi jo tietävänsä, miten asia oli liikkeessä esitetty. No, sain hinta-arvion, mutta puhelusta suivaantuneena hain sormuksen pois ja äänestin jaloillani. 

Onni onnettomuudessa, kävelin parin korttelin päähän 
ja asioin tästä lähtien aina siellä.

Annoin samalla rodinoida muutkin sormukseni ja
niistä tuli taas kuin uusia.



Kyseisessä liikkeessä tunnelma on välitön ja asiakaspalvelu vailla vertaansa. Lisäksi olen vakuuttunut kultaseppien ammattitaidosta. He ovat oikeasti kiinnostuneita työstään ja siitä, että asiakas on tyytyväinen. Ja - sokerina pohjalla, sormuksen korjaaminen maksoi ALLE 1/3 siitä, mitä se olisi maksanut Timanttiset-liikkeessä. Uskomatonta!!!! Vaikka nyt ei puhuta valtavista summista, niin reilu parin sadan euron säästö lämmitti mieltäni kovasti.

Aito kultasepänverstas toimii Turun keskustassa. En tiedä, kuinka paljon ja miten he hoitavat bisnestään muuallepäin Suomea. Täälläpäin sen alan palveluita tarvitsevalle suosittelen paikkaa kuitenkin lämmöllä!!!

Hakiessani sormuksiani, minulle esiteltiin kastelahjaksi tarkoitteluja valkokultaisia kruunun mallisia minisormuksia, joihin saa valita haluamansa värisen timantin! Arvatkaa oliko ne makeita?? Meillä Ida ainakin olisi onnesta soikeana, jos sellaisen sormuksen omistaisi. Ja ei, meille ei varmaan ainakaan ihmisvauvojen ristiäisiä enää tule, mutta näitä sormuksia voi ehkä täällä jossain vaiheessa näkyä:).



Näin tällä viikolla.
Mukavaa viikonloppua!

18 kommenttia:

  1. Täydellisen samaa mieltä tuosta asiakkaan oikeudesta saada hyvää palvelua! Aika monilla palvelualttius tuntuu olevan hukassa. Tiuskitaan ja räyskitään ja katsotaan pitkin nenänvartta... käsittämätöntä!

    VastaaPoista
  2. Voi hyvänen aika! Toivottavasti kerroit myös sinne Timanttisten liikkeeseen, miksi et anna korjaustyötä heille. Ihan kammottavaa. Tietääkseni tuokin ketju toimii itsenäisten yrittäjien varassa, joten ei uskoisi heillä olevan varaa tuollaiseen.

    Laitan tuon suosittelemasi yrityksen nimen talteen. Hyvinkin saattaa olla tarpeen.

    Kumman Tillanderin sormus sinulla on? On Jalokiviseppä Tillander, jolla on ollut putiikki Hgin Aleksilla (nyt kai taloremontin takia muualla) ja Atelier Torbjörn Tillander. Näköjään Anette Tillander on myös avannut oman putiikin Huvilakadulle.

    Se Aleksin pulju on myös aika erikoinen tapaus. Olen ollut sinne ilmeisesti liian köyhä asiakas, koska olen vienyt sinne korjattavaksi enkä ostanut uutta. Muut palvelevat hyvin, mutta paikan nais-tj on hmmm... Joku asiakaspalvelukurssi voisi olla paikallaan. Kerran vein sinne isoäitini vanhan sveitsiläisen perintörannekellon kysyäkseni korjausarviota. Kello oli jo ollut korjattavana toisella kellosepällä, mutta toimi vain muutaman kuukauden ja maksoi maltaita. Kellosepän mukaan kello oli kuitenkin niin arvokas, että korjaus kannatti. Tillandrin tj ei halunnut muuta kuin myydä minulle uuden kultaisen rannekkeen. Noi miksi minä sellaisen olisin ostanut! Nimenomaan se on siinä rannekellossa kaunis ja tuo mummini mieleen, ja sitä paitsi ihan ehjä. Hän ei myöskään osannut neuvoa, missä korjattaisiin.

    Toisella kerralla hain pois sukumme hopeista kastemaljaa, johon on kaiverrettu kaikkien vauvojen tiedot. Päivämäärien kaiverrukset olivat väärin. Tietääkseni vuodessa ei ole kuuttatoista kuukautta. Tämän huomasin vasta kotona. Olin nimittäin vähän häkeltynyt maljaa hakiessani, sillä se sama nainen ei löytänyt mitään pussia hopeamaljalle, joten hän laittoi sen Alkon (!) muovikassiin. Kantoihan sen siinäkin kotiin, mutta... Minkä kuvan firman toiminnasta tällainen antaa? Vai onko ihan tavallista? Kertokaa, yrittäjät!

    Nyt tuli kauhea purkaus... Liippasi vähän läheltä sekä ala että palvelun laadun mittaaminen, molemmista tiedän jotain. Mutta kauniit sormukset sulla on:)

    VastaaPoista
  3. Upeat sormukset! Ihan oikein teit kun äänestit jaloillasi. Minä löysin aikoinani Lahdesta upean kultasepänlikkeen jota uskallan suositella kaikille. Liike on X-8. Pieni verstas ja aivan upea palvelu. Teetin siellä vihkisormukseni ja sen jälkeen muutaman muunkin jutun.

    VastaaPoista
  4. Kiitos vinkistä! Suosittelemasi firma onkin tässä ihan lähellä, eli Turusta olen. Suosituksen arvoinen Turussa toimiva yritys on www.morris.fi - olen yleensä asioinut suoraan ja olen ollut todella tyytyväinen.

    VastaaPoista
  5. Turussa se 'palvelu' onkin omaa luokkaansa... huoh. Kehoitan myös laittamaan palautetta firmaan ihan asiakaspalautteena. Aika useat henkilöt tuntuvat ajattelevan, että sitä voi käyttäytyä ihan miten vaan.

    VastaaPoista
  6. Taitaa olla Turkulaisen Tillanderin tehtaan, pohdin pitkään vihkisormusta valitettassa noista yhtä, mutta päädyin yhteen kiveen. Kauniit sormukset. Ja toi kastelahja juttu kuulostaa mahtavalta!
    Ja Violeten kanssa niin samaa mieltä aleksin tillanderin vanhemmasta naismyyjästä, mä olen aina ollut myös täysin nobody liikkeessä pari kertaa käydessäni.

    VastaaPoista
  7. Mitä se rodinointi tarkoittaa? Mulla on myös yksi tuttu, jolle käynyt Tillanderin sormuksen kiven kanssa ihan samoin ja samat kommentit sekin oli saanu kuulla, eri kaupungissa tosin.

    VastaaPoista
  8. Ihanat sormukset!

    Ihan uskomatonta käytöstä Timanttisilta, ei niin timanttista asiakaspalvelua.

    VastaaPoista
  9. Voi ei, olin itse edellispäivänä samaisessa liikkeessä samanlaisin kokemuksin:( Pikkukolmonen onnistui jollain ihmeellä hajottamaan lasin kellostani ja ilmeisesti samainen seppä piti minulle kamalan luennon siitä, kuinka ei koskaan ole nähnyt vastaavaa, kellon safiirilasi ei kuulemma kuulu hajota! Ja että sitä ei ainakaan kannata vaihtaa (kelloni ei kuitenkaan ole mikään 100e malli). Menin toiseen liikkeeseen ja siellä asia ystävällisesti hoidettiin ja kelloni lähti matkaamaan valmistajalle Sveitsiin:)
    Kiitokset myös tuosta Aito -vinkistä, en ollut ennen tärmännyt ja tarvetta olisi tulossa, eli pitänee mennä katsastamaan!
    Kauniit sormukset muuten sinulla!
    -Riikka

    VastaaPoista
  10. Oho! Mitä käytöstä.. Tosiaan nousukauden aikana ei tainnut olla asiakkaista pulaa ja nyt, kun niistä pitäisi vähän kilpailla, on unohdettu miten. Jaloilla äänestäminen on kyllä hyvä keino sen lisäksi, että kirjoittaa siitä blogiin. Mä ainakin kartan sellaisia paikkoja, joista oon kuullut huonoa. Eli ei tarvitse edes sitä omaa kokemusta.

    Sulla on niin kivan näköisiä sormuksia kuvassa, että alkaa mitetittyyää, jospa itsellenikin pitäisi hankkia jotain :o) Ei ole tullut viimeiseen kymmeneen vuoteen käytettyä mitään...

    VastaaPoista
  11. Mannukka - niimpä! GRRR...

    Violette, kiva kuulla, että huono palvelu aiheutta aggressioita muuallakin:). Mun sormukset on tosiaan turkulaisen Tillanderin tehtaan sormuksia, en tiedä onko se samaa Aleksin Tillanderin kanssa - näyttää palvelu olevan kautta linjan samanlaista;). Ja huh tota muovikassijuttua!!! Joku raja...

    Rachel, rodinointi on Rodinointi on "galvaaninen pintakäsittelymenetelmä, jolla valkokultaan saadaan kirkas rodium-pinnoite" (nyt en enää jaksa kaivaa, miltä sivulta lainasin..), maksaa reilu parikymppiä/sormus ja niistä tulee ihan kuin uudet - vähäksi aikaa...

    Marika, kiitos:).

    Riikka, mä en van tajua tota palvelua - ja tosiaan emme varmaan ole ainoita, kenen kohdalle se on sattunut...

    Pirjo, kiitos:), joo, uudet korut piritsävät, joten suunnittelemaan vain!

    Katja, kiitos:) ja anonyymi, kiitos vinkistä!

    Shaoli, sun Turkupositiivisuus ei petä:)!

    Anni, katsotaan, saisinko noita kastesormuksia tänne blogiin asti...

    VastaaPoista
  12. Tehdas Tillander Turussa on eri kuin Aleksin Tillander, myöskään Anette Tillander ei kuulu kumpaankaan edellä mainittuun.

    VastaaPoista
  13. ja myös Kluuvikadun Tillander on eri kuin Turussa, ja Kluuvikadulta saa todella hyvää palvelua ja niillä on niin ihanat korut!

    VastaaPoista
  14. No aika ikävää asiakaspalvelua todellakin sait. Surullista.. Ja vetää lokaan muutkin kultasepät, vaikka aihetta ei aina olisikaan. Itse olen vuosia asioinut - myöskin Turkulaisessa - Morris Lindblomin tehtaalla. Ihan takuulaatua ja mielestäni ihan edullisestikin, ja huolto on toiminut aina ja nopeasti, vieläpä paikanpäällä odottaessa, jos ei nyt kauhea kiire ole ollut =).

    VastaaPoista
  15. Ai niin, piti vielä sanoa, timantti ei isoakaan kolausta tarvitse, kun se jo lohkeaa. Isku tarvitsee vain tulla juuri siinä oikeassa kulmassa. Vaikka onkin kovinta ainetta! Jotain tuollaista mulle kerrottiin Morrisilla - suurin osa meni vähän yli hilseen, kertoja kun oli joku jalokiviasiantuntija - ymmärsin kotisivuilta, että on väitellytkin timanteista.

    Kauniit sormukset sinulla!

    VastaaPoista
  16. Anonyymi, kiitos kommenteistasi:). Joku taisi aikaisemminkin kehua tuota Morris Lindblomia, pitää laittaa nimi korvan taakse.

    VastaaPoista
  17. Aito-verstas on ihan paras! Olen saanut siellä ihan huippupalvelua ideasta toteutukseen. Ei voi muuta kuin suositella!

    VastaaPoista

Olen iloinen kun kävit ja luen mielelläni kommenttisi. Kiitos:)